Offerte of factuur: kosten aanrekenen?
Dit artikel delen
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmail
12 / 06 / 2015

In het opstellen van een offerte kruipt veel tijd en middelen zonder dat hieraan altijd een positief gevolg wordt gegeven. Dit geeft aanleiding tot heel wat frustratie, waarbij enkele vragen steeds terugkomen.

Kost aanrekenen?

Niets verbiedt u een administratieve kost te vragen voor het opmaken van een offerte, zolang je dit op voorhand hebt afgesproken. Of dit commercieel interessant is hangt af van de complexiteit van de aanvraag.

Verrekening achteraf?       

In principe is dit niet verplicht, maar in de praktijk wordt zo’n verrekening meestal wel afgesproken.

En voor factuur?

Hier gelden normaal dezelfde regels als bij de offerte. Vaak is het uitreiken van een factuur verplicht, ook hiervan kan de kostprijs worden doorgerekend indien dit voorafgaandelijk werd overeengekomen.

Btw?

Ja, de administratieve kost maakt immers deel uit van de totale prijs en dit steeds tegen hetzelfde btw-tarief als het hoofdbedrag van de factuur. Evenwel is een tarief van 21% verschuldigd bij de aanrekening van een administratieve kost indien de opdracht niet toegekend werd.

Tips

Gebruik ook referenties om uw potentiële klant te overtuigen.

U kan de vergoeding bijvoorbeeld alleen in rekening brengen indien u de opdracht niet krijgt.

Spreek af dat de kost voor de offerte wordt afgetrokken van het factuurbedrag wanneer u de opdracht krijgt.

Gepost in: Factureren